Konečně pero...!
Tak je to tu. Jsme uprostřed třetí třídy a dcera konečně začala psát PEREM. Jsme totiž ve waldorfské škole a tady je všechno jinak...
Tak je to tu. Jsme uprostřed třetí třídy a dcera konečně začala psát PEREM. Jsme totiž ve waldorfské škole a tady je všechno jinak...
Pár slov na začátku dne, které dětem pomáhají zastavit se, pohlédnout dovnitř a pozvat si do přítomnosti to nejlepší ze sebe sama.
Třetí třídu naše děti zahájily epochou s tématem "Zrno a chléb". První část, o zrnu a práci s ním, prochází nyní. Ale o chlebu, jeho přípravě a práci se sklizeným zrnem si budou povídat až za rok, ve čtvrté třídě.
Draci. Jedni je milují, druzí v nich vidí symbol zla a špatnosti. A já věřím, že nic není černobílé.
Mobil. Ano/ne, brzo/později, bezpečí/rizika, dobrý sluha/špatný pán,... Je to velké téma.
Vysvědčení je tu. Je to pro vás téma? Co pro Vás znamená a pro vaše děti?
Fascinuje mě, že waldorfské školy po celém světě používají stejné postupy.
Když se podíváte na zápisy školáků v latinské Americe, v západní Evropě nebo u nás, nacházíte ty stejné vzorce... Je to dokonalé.
Každý waldorfáček pracuje od první třídy jak v sešitech, tak ve cvičebnicích. A to v obou hlavních předmětech - tedy v češtině a matematice.
No ano, také je dostáváme. Když marodíme...
Jedním z úkolů, který leží před každým rodičem waldorfáčka je výroba Čítanky.
Dcera už ve školce toužila po penálu a já jsem plánovala, že bude mít pěkně naducaný, dvoupatrový, s nějakou oblíbenou postavičkou, s perem a gumou, fixů tam bude alespoň 12...
Způsob komunikace s rodiči většinou není jednou z hlavních věcí, kterou řešíte při výběru školy. Ale v reálu to má svůj význam. A přiznávám, že jsem se bála.
Waldorfské školy jsou známé svým zdrženlivým přístupem k internetu a k technologiím, jenže bez nich to v této době dost dobře nejde...
Když jdeme do neznámého prostředí, je vždy dobré mít parťáka.
Pamatuji se na moment, kdy jsem se šla před pár lety podívat do spádové školy, kam měla začít chodit naše malá. Byla to obrovská budova, vysokánské stropy, vše bílé a neosobní, každé špitnutí se rozléhalo nad šedou dlažbou, a třída byla plná vyrovnaných lavic a dřevěných židliček (které mi připomněly moje vlastní školní léta...). Ústav, říkala jsem...
Tkaní.
Pletení.
Práce s vlnou.
Vaření.
...
Příklady činností, kterým se děti v první třídě Waldorfské školy věnují.
Máme, jasně a dokonce i jídelnu :D
Navíc nám tu vaří moc dobře.
Rodiče uvažující o nejvhodnějším typu školy pro své dítě někdy přemýšlí na otázkami typu:
Dostávaly Vaše děti jako prvňáčci na uvítanou květinu? Jaká to byla?
U nás slunečnice.
Má pro vás význam? Mají ji vaše děti?
Fantazie dává další rozměr našemu praktickému životu. Pomáhá nám vidět svět barevnější a živější. Podporuje nás v tom, že mohou existovat tajemství a záhady. Nabízí možnost osvobodit se od obvyklých forem, názorů a aktivit. Fantazie nám v pravdě dává křídla (jako symbol právě k této volnosti).