Český jazyk - 1.třída WŠ
Český jazyk je jedním ze dvou hlavních předmětů každého malého školáčka a stejné je to i na waldorfské škole. Rozdílů tu ale najdeme celou řadu...
Jedním z nich je epochové učení. To znamená, že hlavní předměty jsou učeny v měsíčních blocích. Více o Epochách jsem psala TADY.
Dalším rozdílem pak je jiné tempo učení a rozložení učené látky do ročníků. Po třetí třídě se rozdíly stírají. Ačkoli styl výuky zůstává stále odlišný a to je téma, které se prolíná všemi našimi články...
Čeština v první třídě je vlastně základním seznámením s písmenky. S VELKÝMI tiskacími písmenky. Děti se je učí psát a číst, ale protože jsme ve waldorfské škole, poznávají je doslova všemi smysly. Vše se opírá o příběhy a rytmizované říkanky. Vše plyne zvolna, beze spěchu. Na každé písmenko je několik dní.
O písmenku se nejdříve mluví, zkoumá se jeho tvar a hledají se "podobnosti" (Co mi jeho tvar připomíná? Jaká slova na něj začínají?,...). Paní učitelka dětem vypráví příběh, jehož středobodem je slovo začínající na dané písmenko (třeba K jako Král, nebo Z jako ZIMA, apod). Tvar písmene se kreslí kamarádovi na záda, do vzduchu, do písku. Modeluje se z vosku, skládá se z různých materiálů, třeba z kamínků, korálků, semínek, šišek. A nakonec se píše v různých velikostech do písanky. Od největšího, přes menší, až po velikost, která se musí vejít do "řádku".
U nás začínali od souhlásek po samohlásky. Nakonec děti projdou celou abecedu. Pokud už děti znají písmenek několik, skládají z nich do písanky slova. Dbá se na zvědomování fázování textu a mezery, rytmizováním se pracuje se slabikami, atd.
Kdybyste viděli sešit malého waldorfáčka, hýřil by barvami. Děti dostávají prázdné sešity a sami si je "rámečkují" a "linkují". Používají k tomu kvalitní voskové bločky, které svým tvarem děti pomáhají. Barviček mají snad 20, takže je to duhová nádhera. Každé dítě kombinuje podle sebe, podle nálady. To miluju :)
Do sešitu děti dělají zápisy písmen a slov, a ke každému písmenku si děti dělají "ilustraci". Ta většinou vychází z příběhu a z kresby paní učitelky na tabuli. Přesto ji má každý žáček jinou. Nikdo ho nekontroluje, nehodnotí. Je to jeho sešit.
Pro psaní do sešitu (i v jiných předmětech) se používají kvalitní voskovky v pestré paletě odstínů (chcete vidět, kolik jich mají a jak vypadá penál na voskovky a voskové bločky? Kuk SEM.) Protože se píše do širokých řádků, je to v pořádku. Voskovka leccos schová. Tvar musí sedět, ale na detail se tady ještě nehraje. Tahle věc souvisí s vývojem dětské ruky, a tedy jemnou motorikou. Více jsem o tom psala třeba TADY.
Po první třídě tedy všechny děti dokáží psát a číst text velkými písmeny.
A co číst s dětmi v první třídě? Potřebujete knížky psané pro čtení tzv. genetickou metodu. Na trhu jsou. Kouknout se můžete třeba sem. My máme zkušenost s Kocourem Šikulou a pro první čtení velkými písmeny nám posloužil bezvadně.
A co bude dál? Ve druhé třídě se děti učí malá tiskací písmena a teprve ve třetí třídě psací. Možná se ptáte, proč? Proč waldorf učí češtinu tímhle stylem? Proč ne vše najednou, jako v klasické ZŠ? Vždyť se to dá zvládnout, "všichni to tak dělají"...
No víte jak, waldorf je svůj. Je dobré nad tím přemýšlet už při výběru školy a prostě to akceptovat. Je to lety ověřený pedagogický systém, kterým prošly mraky dětí v Čechách i ve světě. A funguje. Mimochodem další obrázek ukazuje zápis ze sešitu školáčka z Latinské Ameriky. Hodně podobné, že?
Waldorfská škola je školou pro "hlavu, ruce, srdce", jak se říká a chce rozvíjet dítě celistvě. A tak děti nezahlcuje množstvím vědomostí a informací, ale vede malé školáčky zvolna a učí je PROŽITKEM.
Tenhle styl výuky jim pomáhá učenou látku vnímat, poznat ji do hloubky, všemi smysly. Díky tomu v nich naučené zakoření a dá jim dobrý základ, na kterém budou stavět v dalších letech.
A to dává smysl, ne?