Co je to "Epocha"?
Jedním z typických nástrojů, které waldorfská pedagogika využívá je tzv. epochové učení. Jak to vypadá v praxi? A co je za tím?
Epocha je dvouhodinový blok, kterým začíná každý vyučovací den. Hned na začátku dne, když jsou děti čerstvé a nepopsané.
V epochách jsou učeny hlavní předměty jako ČJ, MAT, fyzika, chemie, zeměpis, dějepis a přírodopis. Ostatní předměty jako pracovní činnosti, Vv, Hv, TV apod. jsou vyučovány v běžných učebních hodinách.
Epocha daného předmětu se opakuje každý den po dobu zhruba 4 týdnů. Pak končí a nahrazuje jí epocha jiného předmětu. Měsíc ČJ, měsíc MAT, ... A tak stále dál.
Díky epoše je dané téma učené den, co den a je na něj zaměřovaná hlavní pozornost žáčků. Každý den tedy děti pracují na stejném tématu během dvouhodinového bloku a díky tomu se do něj mohou zabrat, prozkoumat jej a poznat do hloubky. Toho při běžném režimu hodinového rozvrhu, kdy se předměty střídají jeden přes druhý, nikdy nedosáhnete.
V epochách se navíc propojují různé formy učení. Aktivní pohybová část, říká se jí také "rytmická část", při které se recitují říkanky, básničky, někdy se tleská, jindy se dupe, nebo v rytmu hází balónkem. Pak následuje část "výuková", při které se děti musí soustředit na probíranou látku, dělají si zápisy do sešitů, opakují a učí se novou látku. A závěr epochy tvoří "vyprávěcí část", která dává dětem možnost jakéhosi výdechu, uvolnění
V epochovém učení je skryté ještě jednou kouzlo. A to je zapomínání. Když koukneme na den, tak tou látkou děti doslova žijí. Věnují se jí zásadní část svého školního dne, právě, když je jejich pozornost na vrcholu. Ponoří se do toho a žijí tím, ať už je to čeština, nebo přírodopis. A do druhého dne to z velké části zapomenou. Slyšela jsem pojem "zkompostují" a to je přesné.
Druhý den, je potřeba vše zase vytáhnout z paměti, oprášit a navázat na to. Stejný princip funguje v tom dlouhodobějším měřítku. Nejdříve látku důkladně proberete, prožijete a prozkoumáte. A pak ji na několik týdnů nebo měsíců odložíte (k důkladnému zkompostování :D). Z krátkodobé paměti téměř vše zmizí. A při další epoše začínáte jakoby znovu.
Ale není to od nuly, nepohybujeme se v kruhu, ale ve spirále. V dlouhodobé paměti zůstaly principy, obrysy, podstata učeného a na tom se bude stavět dál.
Dává to smysl? Mně na 100%.