Epocha Člověk a zvíře
Naši čtvrťáci mají konečně "třídní zvířátko". Štěstí převeliké, jako vždy na začátku :D Jsou to dvě samičky osmáka degu, Křupinka a Lupinka. Jsou teď dennodenní součástí třídy, děti je pozorují a učí se o ně starat. Pokud vše půjde dobře, tak je budou mít až do 9.třídy. A proč právě teď, ve 4. třídě? Má to svůj význam.
Právě letos totiž děti procházejí epochou Člověk a zvíře a třídní zvířátka tedy téma krásně doplňují. Kromě aktivit v hodinách jsou v plánu výlety s cílovkou spojenou se zvířecím světem. Jako třeba Obří akvárium v Hradci Králové, Záchranná stanice v Pasíčkách (znáte? Naše srdcovka...) nebo statek Apolenka, kde děti pomohou s péčí o zvířata.
Navíc se stali patrony části pozemku v Přírodní rezervaci Bohdanečské rybníky a starají se tam o kus země, který životem jenom překypuje. V téhle péči budou pokračovat až do 9.třídy, aby mohli postupně vidět, jak se krajina změní, když jí dají své ruce, sílu a čas.
Ve třídě se hraje kvízová hra o zvířatech a děti také čeká zpracování referátu o domácím mazlíčkovi. U nás to bude kočka.
Referát děti povede k pozorování konkrétního zvířete a jeho zvyků. Nejde o to, podívat se do encyklopedie a napsat data z nějakého zdroje, i kdyby byly sebezajímavější. Cílem je podpořit děti ve vlastním bádání, pozorování a přenášení takových informací do zápisu a formy zajímavé i pro ostatní. Jak se kočka chová k různým členům domácnosti? Mění se její chování během dne? Jak nám sděluje, že je spokojená, naštvaná, ustrašená? A tak dále, podle vlastní fantazie. Referát bude opět doplněný o kreslené obrázky nebo fotografie a děti dokonce mohou v jeden den do školy svého mazlíčka přinést ukázat (pokud tedy nemají nekontaktního kocoura jako my... :D).
Děti také v přímém přenosu sledovaly líhnutí kuřátek a zjistily tak, že to není hned a že je pro ně docela těžké, dostat se z tvrdé skořápky. Zjistily také, že čerstvě vylíhnuté kuřátko ještě není to chundelaté žluté ňuňu. Přesto, když si počkáte pár hodin, tak to křehké malé stvořeníčko pak držet v dlani je víc, než tisíc obrázků. Co myslíte?
Zážitků spousta, ale pořád je to vlastně základní biologie. Až vám nasdílím fotky ze sešitu, tak to krásně uvidíte. Suché informace jsou ale zarámované kontextem. Proč se dané zvíře chová takto? Jak to souvisí s prostředím, ve kterém žije? Jakou má energii, temperament? K čemu mu to slouží? Učitel se snaží dětem představit pravou podstatu zvířete, vyprávěním, výtvarným ztvárněním a nebo i hrou na něj ;)
To mi dává smysl. Takhle se učíte o zvířatech a ani nevíte, že se učíte.
Tak zůstaňte s námi, ještě nejsme na konci školního roku a další akce nás ještě čekají... :)