Komunikace školy s rodiči
Způsob komunikace s rodiči většinou není jednou
z hlavních věcí, kterou řešíte při výběru školy. Ale v reálu to má
svůj význam. A přiznávám, že jsem se bála.
Waldorfské školy jsou známé svým
zdrženlivým přístupem k internetu a k technologiím, jenže bez nich to
v této době dost dobře nejde...
Každý typ informací (běžné informace od učitele, oficiální informace od ředitele, hodnocení žáka, ...) vyžaduje něco jiného.
A také každá forma (osobní, emailem, přes webovky,...) má své plusy i mínusy.
Pochopitelně praxe každé školy bude jiná a i každý rodič má jiné představy a nároky.
Takto to v praxi funguje u nás:
- Tím nejlepším způsobem předávání informací je
samozřejmě osobní setkání. Pokud to jde, vždy zástupci školy volí právě tuhle
formu.
Typickým příkladem jsou konzultace učitele s rodičem. Ty probíhají zhruba jednou za pololetí, nebo dle potřeby. Probírá se na ní prospěch, úspěchy i slabá místa, začlenění do kolektivu, posun od minule a podobně.
Pokud by rodič potřeboval řešit cokoli akutně, sáhne většinou po telefonu, nebo učitele opět vyhledá osobně. - Třídní schůzky jsou typickou školní radostí, a i
na waldorfských školách probíhají.
U nás jsou tak jednou za 1 až 2 měsíce. Zažili jsme jich už několik a vyzkoušeli jsme různé formy. Osobní třídní schůzku ve třídě, osobní třídní schůzku venku, ale i třes Teamsy online. Ta poslední verze byla největší oříšek - vybavení, připojení,... - ale nakonec se s tím popasovali všichni. A kdyby se individuálně něco zadrhlo, vždy vznikne jednoduchý bodový zápis. Díky tomu žádný rodič o informace nepřijde.
Všichni samozřejmě víme, že osobní verze třídní schůzky je nejlepší. Právě pří této schůzce máme totiž, my rodiče, možnost nahlédnout pod pokličku každodenní rutiny našich dětí. Můžeme si prohlédnout výsledky jejich práce a vyzkoušet si na vlastní kůži to, co dělají. A to je to nejzábavnější - s ostatními rodiči pak vesele rytmizujeme, žonglujeme, kreslíme formy apod. To online nedáte :D
Ale co si budeme povídat, doba covidová má pro nás všechny různé výzvy, a tak je lepší schůzka online než nic. - Další informace chodily rodičům emailem. Tuto
formu využíval jak pan ředitel k rozesílání informačních oběžníků, tak
jednotliví učitelé. Před pár měsíci ale naše škola začala používat aplikaci Edookit.
A to je ta největší pecka. Vím, že existují různé aplikace - hojně se využívají třeba Bakaláři a popravdě nemůžu srovnávat. Principy jsou ale podobné. Jde přes něj řešit vše - učitelé jednotlivých předmětů a pan ředitel mohou oslovovat jednotlivé rodiče, nebo celé třídy. My rodiče můžeme na zprávy reagovat, někdy musíme potvrdit přijetí zprávy, což jde jedním klikem. Prostřednictvím systému jdou řešit omluvenky, vidíme rozvrh i případné zastupování, posílat fotky. Když jsem si aplikaci nainstalovala na telefon, chodí mi upozornění na novou zprávu a vše mohu přes mobil spravovat. A potenciál má ještě větší... Od emailu a oběžníku na webovkách je to obrovský posun. - A co, když škola sbírá informace o spokojenosti rodičů? Podržte se - online dotazník. Uživatelsky naprosto pohodový, osobně jsem ho dělala na mobilu, bez podpisu, zaslaný přes odkaz v emailu směrem k rodičům školáčků.
A tak celkově za mě - i v této oblasti - palec nahoru. Jsem spokojená. Obavy jsem zahnala, protože v praxi to funguje. Navíc se mi líbí ochota zlepšovat se !
U nás je vidět, že waldorfská škola umí být pokroková a moderní, ačkoli staví
na tradicích a historii chová v úctě...