Matematika - 1.třída WŠ

24.03.2023

Matematika je druhým hlavním předmětem pro malé školáčky a stejně je tomu i na waldorfské škole.

Kromě toho, že se matematika a čeština učí "epochově", má waldorfský styl výuky své vlastní postupy. Matematika v první třídě se vlastně podobá dobrodružné cestě světem skřítků. Ale popořádku…

Waldorfská pedagogika je typická tím, že vše má své tempo a děti nejsou pod tlakem. K učení se používají příběhy a obrazy. Učební látka je spíš než "učena", tak "prožívána". A takto je to i s matematikou.

Děti v první třídě začínají objevovat čísla skrze jejich základní tvar. Učí se ho psát do vzduchu, kreslí ho kamarádovi na záda, skládají ho z různých materiálů. Píší ho do sešitu v různých velikostech a dokonce se učí i jeho "římský tvar".

Souběžně s tím se učí pochopit, že číslo vyjadřuje nějakou HODNOTU. Hledají a zkoumají jejich obsah, nebo "kvality" dalo by se také říct. Jaká je podstata čísla 1, 2, 3,...7,..,12,…? A pak jejich hodnotu zkoušejí vyjadřovat tisíce různými způsoby. Hledají ta čísla ve věcech ze svého okolí a také v dějích, které znají. Schválně zkuste vymyslet ke každému malému číslu jednu nezaměnitelnou typickou věc, která hodnotu čísla reprezentuje. Třeba: 1 = Slunce, srdce,..., 2 = ruce, … , 4 = tlapy zvířat, rohy čtverce, roční období, 12 = měsíců v roce,…

A pak je čas začít s jednoduchými počty. Porovnávání jejich hodnot (větší/menší), sčítání a odečítání    a hned potom násobení a dělení. 

S principem početních operací se děti seznamují díky příběhům skřítků. To je úžasný prvek. U nás paní Sčítálková, Odečítálek, paní Násobílková, Dělínek. Každý má svůj příběh a říkanku, které dětem pomáhají představit si danou početní operaci.

Kupř. paní Sčítálková je skřítek, který rád sbírá různé věci. Chodí si světem křížem krážem a když najde něco, co se jí líbí, dává si to do kapsičky. Tu tři krásné kamínky, tu dvě borůvky, tady 1 hříbek,.. večer pak přijde domů a z kapsičky postupně vytahuje všechny předměty. Nejdřív 2, pak 3,… Jak bude vypadat příklad? Kolikpak věcí dnes nasbírala?

Citace z materiálů od naší paní učitelky (vyprávěno dětem):

"Pan Odečítálek má rád přírodu. Často sedává na břehu rybníka nebo potůčku a pozoruje vodu. Občas si lehne do trávy a pozoruje mraky. Také rád sbírá různé předměty, ale netuší, že v pytlíčku má díru. Nikdy domů nedonese vše, co najde…"
Skřítek Odečítálek... ;)
Skřítek Odečítálek... ;)

I v matematice jsou sešity zároveň učebnicí. Děti si je "rámečkují" a linkují. Každý sešit hýří jinými barvami a je proto naprosto originální. Kromě sešitů dostávají děti také cvičebnice, které slouží ke trénování probírané látky. Cvičebnice jsou zase dílem paní učitelky. Je na nich vidět ruční práce a motivy, které jsou sladěny s pohádkovým světem prvňáčků na waldorfské škole...

Na konci první třídy děti zvládají základní početní úlohy do 20. Používání prstů není žádný problém. Podstatné je, že se dítě dobere výsledku. Motivací k práci jsou osobní pokroky, dítě vnímá, co už zvládlo. Listuje svým sešitem a vidí, kudy ho už skřítci provedli. Důležitou motivací je i slovní hodnocení paní učitelky. Vazba na ni je v první třídě obzvlášť silná tak, jako i na jiných typech škol.

A co bude dál? Ve druhé třídě děti budou dál upevňovat základy, které se naučily v první třídě. Budou objevovat malou násobilku a větší čísla. Postupně budou příklady protkávány "slovními úlohami" tak, aby byl za čísly pořád vidět život.

Ukázka ze cvičebnice MAT 1.třída
Ukázka ze cvičebnice MAT 1.třída

Vidíte to, matematika má (oproti Českému jazyku) podobné tempo, jako v klasických školách, v násobení jde ještě o trochu rychleji. Nicméně postupy bude mít vždy jiné. Početní skřítky bychom asi jinde nenašli, stejně jako důraz na příběhy a rytmizaci učené látky. Waldorfská škola je prostě svá a je dobré nad tím přemýšlet už při výběru školy.

Říká se, že waldorfská škola je školou pro "hlavu, ruce, srdce" a hlavním jejím cílem je rozvíjet dítě celistvě. A tak je nezahlcuje množstvím vědomostí a informací, ale vede malé školáčky zvolna a učí je PROŽITKEM. 

Tenhle styl výuky jim pomáhá učenou látku vnímat, poznat ji do hloubky, všemi smysly. A díky tomu v nich naučené zakoření a dá jim dobrý základ, na kterém budou stavět v dalších letech. Což má                v  matematice obzvlášť velký význam.