Ruční práce
Pracovní činnosti jsme mívali na škole i my. Kdysi. A chodili jsme do dílen nebo do kuchyňky. Máte podobnou zkušenost? Pracovní činnosti na Waldorfské škole jsou ale úplně jiná liga.
Od první třídy děti mají tento předmět každý týden a postupně se v rámci něho seznamují s různými ručními pracemi. Tkaní, pletení, plstění, háčkování, vyšívání, drhání, vyřezávání,...
Už v první třídě si dcera upletla pouzdro na flétnu, ve druhé háčkovala pytlík na žonglovací míčky a ve čtvrté si vyšila aplikaci na tašku. Obdiv.
Mě samotnou to v dětství více méně obešlo a teprve v dospělosti jsem objevila kouzlo ručních prací. Je to pro mě relaxace. Ruce pracují, hlava může volně bloudit a já jen tak plynu. A zatím mi pod rukama vzniká něco, co bude vonět klidně strávenými večery a radostí, kterou mám z každého svého pokroku, z každé řady, každého dokončeného koustku.
A malí waldorfáčci to díky škole také zažívají.
Ale proč ve škole?
Protože "waldorf" vychovává a rozvíjí děti komplexně. Práce rukama, schopnost vytvořit něco z ničeho je hodnota, která v člověku zanechá naprosto zvláštní pocit. To nevymyslíte a těžko to srovnáte s jakoukoli mentální činností.
Je to další rozdíl oproti klasické škole. Tam je všechna pozornost upřena právě na rozvoj mentálních schopností dětí. Ve Waldorfské škole je vše zaměřeno na rozvoj celého člověka.
Zároveň waldorfská pedagogika ví, že rozvoj jedné roviny podporuje rozvoj i rovin jiných.
A tak ruční práce děti učí třeba to, že:
- Aby něco vzniklo, stojí to námahu. Někdy to žáčka úplně nebaví. Přesto je potřeba dojít až dokonce, ne to udělat jen napůl a "tak nějak", ale práci dokončit. Jinak nemá žádnou hodnotu. Posiluje se tak jeho vůle.
- Ačkoli může v počátku bojovat, nejde mu to, nedaří se - nakonec se ale do cíle dostane a užije si pocit hrdosti a pejchy! Posiluje se tak jeho sebedůvěra.
- Učí se trpělivosti - není to hned, často je to práce na týdny, měsíce. Jsou to hodiny úsilí, než je dílo hotové. Žádné instantní úkoly s rychlým výsledkem.
- No a v neposlední řadě je to velký tréning jemné motoriky - jemná motorika ovlivňuje aktivitu mozku a naopak. To, jak je rozvinutá se odráží v dalších činnostech jako je psaní, kreslení, ale i matematika.
- A navíc při některých manuálních činnostech je zapojeno více smyslů - kupř. při praní vlny, vaření, apod. Zapojení více smyslů dál podporuje všestranný rozvoj.
Tak třeba proto...
Dává Vám to smysl? Mně ano.
Všechno to snažení navíc není "jen nácvik". Je to život sám. Ze všech jejích výtvorů vznikly reálné věci: pouzdro na flétnu, kapsa na obědovou kartu, čepice, nebo třeba taška s výšivkou,...
Ale nezapomeňte, cílem není mít středověkého řemeslníka, ale po všech stránkách rozvinutého malého člověka.
Víc o "ručkách" v jednotlivých třídách si můžete přečíst tady (texty postupně doplňujeme) :
1.třída
2.třída
3.třída
4.třída
5.třída
6.třída
7.třída
8.třída
9.třída