Ruční práce - 1.třída

03.11.2021

Tkaní.
Pletení.
Práce s vlnou.
Vaření.
...
Příklady činností, kterým se děti v první třídě Waldorfské školy věnují.

Ale k čemu to je?

Oblečení si koupím, vše ostatní taky, ovce nemáme...

Inu, je to způsob, jak děti naučit, že:

  • Aby něco vzniklo, stojí to námahu. Někdy to žáčka úplně nebaví. Přesto je potřeba dojít až dokonce, ne to udělat jen napůl a "tak nějak". Posiluje se jeho vůle
  • Ačkoli může v počátku bojovat, nejde mu to, nedaří se - nakonec se ale do cíle dostane a užije si pocit hrdosti a pejchy! Posiluje se tak sebedůvěra.
  • Učí se trpělivosti - není to hned, často je to práce na týdny, jsou to hodiny úsilí, než je dílo hotové. Žádné instantní úkoly s rychlým výsledkem.
  • No a v neposlední řadě je to velký tréning jemné motoriky - jemná motorika ovlivňuje aktivitu mozku a naopak. To, jak je rozvinutá se odráží v dalších činnostech, jako je psaní, kreslení.
  • A navíc při některých manuálních činnostech je zapojeno více smyslů - kupř. při praní vlny, vaření, apod. Zapojení více smyslů pomáhá všestrannému rozvoji. 

Tak třeba proto...
Dávám Vám to smysl? Mně ano.

A postřehli jste, že je to jen první třída?
O dalších výzvách, které přijdou časem, vám dám vědět ;)

Pro waldorfskou pedagogiku je pěstování manuální zručnosti žáčků typické. Postupně se budou činnosti rozšiřovat - práce se dřevem, modelování s hlínou, další úrovně plstění, apod. Činnosti dělají vždy všechny děti - pletou i kluci, dílny budou mít i holky.

Jak ale zmiňuji výše:

Cílem není mít středověkého řemeslníka, ale po všech stránkách rozvinutého malého člověka.

Všechno to snažení navíc není "jen nácvik". Je to život sám. Ze všech jejích výtvorů vznikly reálné věci:
První utkaný provázek byl zatahovací šňůrkou na osobní látkový pytlík na pomůcky. 
Z pletení vznikl materiál na pouzdro pro flétnu. Který jsme odevzdali paní učitelce, která zajistila výrobu samotného pouzdra (podšití, ušití). 
Ze tkaní materiál na výrobu kapsičky na obědovou kartu. Z upleteného copánku šňůrka kolem krku, za kterou taštička visí. Opět paní učitelka zajistila podšití látkou, knoflík.
A z plstění třeba přinesla domů kuličku na vánoční stromek, nebo malou zeměkouli, kterou velmi ocenil náš kocour... :D