Waldorf je jen jeden
Fascinuje mě, že waldorfské školy po celém světě používají
stejné postupy.
Když se podíváte na zápisy školáků v latinské Americe, v západní
Evropě nebo u nás, nacházíte ty stejné vzorce... Je to dokonalé.
Může jít o tabuli malovanou učitelem, skřítky pro základní početní
úlohy, pobyt v přírodě, používání pastelových jakoby mlhavých barev,
rukodělné činnosti, úcta k tradicím, atd. Chápu to jako důkaz, že na
waldorfské škole kvalita výuky nezávisí jen na angažovanosti a osobnosti
učitele. Ale opírá se o jednotný systém. A to mi přijde důležité.
Pamatuji se, jak jsme vybírali školu pro dceru a volili i mezi několika alternativními a jednou celkem dobrou spádovou. Protože žijeme poblíž Hradce Králové a Pardubic, nabídka byla. Krom Waldorfské školy v Pardubicích, to byla ještě škola Hučák v HK, která jede podle Jenského plánu a škola Comenius také tam, která se hlásí k programu Začít spolu.
Jenský plán a značné předání odpovědnosti dětem mi osobně
nesedí, i když rozumím, že to pro mnoho rodin může být dobrá volba. Začít spolu
je dobrý program, ale v této konkrétní škole to při osobních setkáních dělalo
dojem, že škola vzniká na koleně. S nejlepším záměrem provozovatele a
učitelů - to bezesporu - ale bez nějaké závazné kostry a pokud tam nějaká
v pozadí byla, šlo ji rodičovskými volbami pozměnit. A to v zásadních
věcech - jako je složení třídy, výuka jazyků, budoucí rozvoj a možnost
pokračování na druhém stupni... pro nás rodiče byla taková škola tím pádem "bez
záruky". Alespoň já jsem to takhle vnímala.
A já vůči dceři cítím odpovědnost, jednou ji budu odpovídat na otázky, proč zrovna tahle škola a ne jiná. Chtěla jsem mít čisté svědomí. A z tohoto důvodu vyhrála právě waldorfská škola.
Ta jako jediná ze zmíněných má dlouholetou tradici,
celosvětově stoletou, v ČR s 30ti letou a i naše waldorfská škola v Pardubicích svých 30 let oslaví příští rok.
A je to právě tato prověřenost v čase a jednotnost postupů, které mi
dávají jistotu, že vím, kam tento systém mou dceru povede. No a to jsem
potřebovala, protože o škole se člověk nerozhoduje jen emocemi a pocitem, ale i
ráciem - rozumem.
A tam, kde je rozum a cit v harmonii, tam jsme "doma"...
Pravda také je, že některé přístupy waldorfských škol jsou tak skvělé, že prosakují i do běžných škol...:D Třeba práce s kolem roku, podpora vztahu k řemeslu a ručním pracím, někde vidíme i stolky ročních období,... Někdo to tuhle vyjádřil jako "vykrádání waldorfu", ale s tím se neztotožňuji.
Waldorfské školy nemůže nic zastoupit nebo ohrozit. Jejich jedinečnost vychází
s ducha, které se na školách pěstuje. Z atmosféry a tradice, z ověřeného
systému a kvality pedagogů. To je silný koktejl :D
A pokud někde používají
jednolivost, která je oslovuje, znamená to jen tolik, že další děti mohou těžit
z bohatství, které waldorfská pedagogika přinesla světu....
A o děti tu jde nejvíc.