Waldorfský rodič = aktivní rodič

03.12.2023

Na klasické škole bych jako matka mohla mít ruce založené v klíně a jen bych sklízela to, co učitelé s dětmi vydřeli. Na Waldorfské škole je to jinak. Jako rodič waldorfinky jsem už mnohokrát musela přiložit ruce k dílu a ukazuje se, že je to nekonečná šňůra příležitostí k tomu, jak být aktivní.

Waldorfská škola si tradičně zakládá na tom, že vazby dětí a celých jejich rodin se školou, jsou moc potřebné. Prohlubuje se pochopení a vzájemná důvěra, vytvářejí se přátelství a skutečná komunita.

A má to mnoho praktických podob, třeba:

Pomoc rodičů v rámci třídy

Takovou pomoc u nás organizuje třídní paní učitelka a důvěrník. Vysvětlí potřeby a důvody, naorganizují, propojí navzájem a sami se aktivně zapojí.
Zažili jsme třeba:

  • pomoc s uspořádáním třídy před začátkem roku(stěhování, předběžný úklid a uspořádání třídy) 
  • pomoc s výrobou nějakých třídních pomůcek (my jsme třeba plnili podsedáky, připravovali podložky na malování, plnili házecí pytlíčky apod.)
  • pomoc s převozem věcí na školní akce
    (škola v přírodě, výjezdy se spaním, lyžařské výjezdy)
  • zajištění občerstvení na společné akce
    (třídní schůzku, třídní divadlo, presentace,...)
  • doprovod na bruslení nebo výlet apod.
  • podílet se na organizování školních akcí
    (třeba rodiny prvňáčků zajišťují kavárnu na školním jarmarku, třeťáci pořádají martinskou stezku pro prvňáky, ... )
  • zajištění věcí k prodeji na školní jarmark


Výroba pomůcek pro vlastní dítě

Děti ve waldorfských školách nepoužívají žádné koupené učebnice a řada z jejich učebních pomůcek je vyrobená ručně. Také rodiče se zapojují a vytvářejí různé osobní učební pomůcky a vybavení pro své dítě. Je to někdy náročné, časově i jinak. Výzev se tu nelekáme, na množství nehledíme... :D

Pamatuji se na tu první výzvu -uháčkovat barevné pruhy do penálku pro prvňáčka - tyjo, já háčkovala naposledy jako dítě... Ale dala jsem to, a nakonec jsem háčkování přidala mezi své oblíbené kratochvíle.

Na těch vyráběných věcech je to ohromně znát. Nejsou perfektní, jsou jedinečné. Jako výtvory našich dětí... Předměty mají svou energii - rodiče do nich dají svou invenci, svůj čas a dovednost. A pro děti mají díky tomu úplně jiný význam.
Což fakt potvrzuji, dcera někdy nechtěla věřit, že jsem to vyráběla já :D

U nás to byl kupř.

Každodenní příprava do školy

Z druhé strany děti nedostávají domácí úkoly. A to jako opravdu, jsme v polovině čtvrté třídy a máme DÚ tak jednou do měsíce, zpravidla procvičování probrané látky. Neznáme denně trávit na DÚ desítky minut a tlačit na dítě, aby se soustředilo a ještě tohle dodělalo. Doma jsou děti dětmi a učí se prostě ve škole. Dost si toho považuji a psala jsem o tom v samostatných článcích.

Takže je to něco za něco. V rámci příprav pomůcek nějaký čas rodiče obětují, jinde - na denní bázi - ho zase šetří.

Spolu-řízení školy

Ale zpět ke komunitnímu charakteru školy. Stojí tu vedle sebe Škola, Spolek rodičů a třídní kolektiv. Jednotlivé celky se samy řídí, navzájem spolupracují a svým působením se doplňují.

Každá třída má třídního učitele, důvěrníka z řad rodičů a jeden rodič zastupuje třídu ve výboru Spolku rodičů. Tito tři jsou pak mostem k dalším třídám a k vedení školy a přenáší informace obousměrně.

Zmíněný Spolek rodičů je ve Waldorfských školách významným elementem. Často realizuje důležité aktivity jako je organizace všech slavností, ale i vzdělávání učitelů a rodičů, organizaci kroužků, a řadu dalších "neviditelných" podpůrných činností. 

Alespoň taková je praxe u nás v WZŠ Pardubice, která je sama o sobě školou státní.


Společné akce

A páteří waldorfského školního života jsou pravidelné roční školní slavnosti. Ty se zpravidla pořádají pro celé rodiny, nejen pro děti. Je to třeba:

  • Michaelská slavnost
  • Martinská slavnost
  • Adventní jarmark
  • Adventní spirála
  • Vánoční divadelní představení učitelů a rodičů
  • Jarní slavnost
  • Olympijské hry
  • Středověké slavnosti

Příprava větších akcí jde napříč třídami, jinde stačí jedna třída, která si vezme akci na starost - je to různé. 

A pokud třeba nepatřím mezi ty organizátory, přispěji většinou nějakou dobrotou, nebo materiálem a hlavně se také zúčastním. To je totiž gró celé školní komunity, společně trávený čas. Děti budou pospolu a my se uvidíme se známými rodiči, kamarády, nejde nejít...


Líbí se vám to?   
Nebo je to moc?
Pro aktivní rodiče je to ráj ... 

A jistě, každá waldorfská škola to bude mít trochu jinak. Ale v každé platí, že školy už tradičně vtahují rodiče do dění, zapojují je a společně pořádají akce pro děti a pro celé rodiny. Stejně tak je potřeba počítat s výrobou nějakých pomůcek pro své dítě. Když nic, čítanka je jistota 😉

Mně osobně se to líbí. A říkám si, že tak škola vlastně posouvá i mě,  rodiče.
Ale všechno má svou míru. Jsem introvert, nemám moc ráda velké společenství, ale i tak se vždy snažím najít příležitost, jak pomoci. Někdy můžu, někdy mi to práce nedovolí. A tak to má každý. A je to v pořádku. 

A líbí se mi, jak přirozeně to berou děti. Není to "chodím do školy" a doma žijeme svůj život. Je to chodím do školy, která je součástí mého života. Nejsou to dva světy, ale jeden. Často pro celé rodiny. Waldorfská škola patří do našich životů.