Waldorfský rodič = aktivní rodič
Na klasické škole bych jako matka mohla mít ruce založené v klíně a jen bych sklízela to, co učitelé s dětmi vydřeli. Na Waldorfské škole je to jinak. Jako rodič waldorfinky jsem už mnohokrát musela přiložit ruce k dílu a ukazuje se, že je to nekonečná šňůra příležitostí k tomu, jak být aktivní.
Waldorfská škola si tradičně zakládá na tom, že vazby dětí a celých jejich rodin se školou, jsou moc potřebné. Prohlubuje se pochopení a vzájemná důvěra, vytvářejí se přátelství a skutečná komunita.
A má to mnoho praktických podob, třeba:
Pomoc rodičů v rámci třídy
Takovou pomoc u nás organizuje třídní paní učitelka a důvěrník. Vysvětlí potřeby a důvody, naorganizují, propojí navzájem a sami se aktivně zapojí.
Zažili jsme třeba:
- pomoc s uspořádáním třídy před začátkem roku(stěhování, předběžný úklid a uspořádání třídy)
- pomoc s výrobou nějakých třídních pomůcek (my jsme třeba plnili podsedáky, připravovali podložky na malování, plnili házecí pytlíčky apod.)
- pomoc s převozem věcí na školní
akce
(škola v přírodě, výjezdy se spaním, lyžařské výjezdy) - zajištění občerstvení na společné akce
(třídní schůzku, třídní divadlo, presentace,...) - doprovod na bruslení nebo výlet apod.
- podílet se na organizování školních akcí
(třeba rodiny prvňáčků zajišťují kavárnu na školním jarmarku, třeťáci pořádají martinskou stezku pro prvňáky, ... )
- zajištění věcí k prodeji na školní jarmark
Výroba pomůcek pro vlastní dítě
Děti ve waldorfských školách nepoužívají žádné koupené učebnice a řada z jejich učebních pomůcek je vyrobená ručně. Také rodiče se zapojují a vytvářejí různé osobní učební pomůcky a vybavení pro své dítě. Je to někdy náročné, časově i jinak. Výzev se tu nelekáme, na množství nehledíme... :D
Pamatuji se na tu první výzvu -uháčkovat barevné pruhy do penálku pro prvňáčka - tyjo, já háčkovala naposledy jako dítě... Ale dala jsem to, a nakonec jsem háčkování přidala mezi své oblíbené kratochvíle.
Na těch vyráběných věcech je to ohromně znát. Nejsou
perfektní, jsou jedinečné. Jako výtvory našich dětí... Předměty mají svou energii - rodiče do nich
dají svou invenci, svůj čas a dovednost. A pro děti mají díky tomu úplně jiný
význam.
Což fakt potvrzuji, dcera někdy nechtěla věřit, že jsem to vyráběla já :D
U nás to byl kupř.
- skřítek na první školní den
- háčkované barevné kapsy do penálku (na některých školách je to ušití celého penálku)
- čítanka (to je téma samo o sobě :D)
Každodenní příprava do školy
Z druhé strany děti nedostávají domácí úkoly. A to jako opravdu, jsme v polovině čtvrté třídy a máme DÚ tak jednou do měsíce, zpravidla procvičování probrané látky. Neznáme denně trávit na DÚ desítky minut a tlačit na dítě, aby se soustředilo a ještě tohle dodělalo. Doma jsou děti dětmi a učí se prostě ve škole. Dost si toho považuji a psala jsem o tom v samostatných článcích.
Takže je to něco za něco. V rámci příprav pomůcek nějaký čas rodiče obětují, jinde - na denní bázi - ho zase šetří.
Spolu-řízení školy
Ale zpět ke komunitnímu charakteru školy. Stojí tu vedle sebe Škola, Spolek rodičů a třídní kolektiv. Jednotlivé celky se samy řídí, navzájem spolupracují a svým působením se doplňují.
Každá třída má třídního učitele, důvěrníka z řad rodičů a jeden rodič zastupuje třídu ve výboru Spolku rodičů. Tito tři jsou pak mostem k dalším třídám a k vedení školy a přenáší informace obousměrně.
Zmíněný Spolek rodičů je ve Waldorfských školách významným elementem. Často realizuje důležité aktivity jako je organizace všech slavností, ale i vzdělávání učitelů a rodičů, organizaci kroužků, a řadu dalších "neviditelných" podpůrných činností.
Alespoň taková je praxe u nás v WZŠ Pardubice, která je sama o sobě školou státní.
Společné akce
A páteří waldorfského školního života jsou pravidelné roční školní slavnosti. Ty se zpravidla pořádají pro celé rodiny, nejen pro děti. Je to třeba:
- Michaelská slavnost
- Martinská slavnost
- Adventní jarmark
- Adventní spirála
- Vánoční divadelní představení učitelů a rodičů
- Jarní slavnost
- Olympijské hry
- Středověké slavnosti
Příprava větších akcí jde napříč třídami, jinde stačí jedna třída, která si vezme akci na starost - je to různé.
A pokud třeba nepatřím mezi ty organizátory, přispěji většinou nějakou dobrotou, nebo materiálem a hlavně se také zúčastním. To je totiž gró celé školní komunity, společně trávený čas. Děti budou pospolu a my se uvidíme se známými rodiči, kamarády, nejde nejít...
Líbí se vám to?
Nebo je to moc?
Pro aktivní rodiče je to ráj ...
A jistě, každá waldorfská škola to bude mít trochu jinak.
Ale v každé platí, že školy už tradičně vtahují rodiče do dění, zapojují
je a společně pořádají akce pro děti a pro celé rodiny. Stejně tak je potřeba
počítat s výrobou nějakých pomůcek pro své dítě. Když nic, čítanka je
jistota 😉
Mně osobně se to líbí. A říkám si, že tak škola vlastně posouvá i mě, rodiče.
Ale všechno má svou míru. Jsem
introvert, nemám moc ráda velké společenství, ale i tak se vždy snažím najít
příležitost, jak pomoci. Někdy můžu, někdy mi to práce nedovolí. A tak to má
každý. A je to v pořádku.
A líbí se mi, jak přirozeně to berou děti. Není to "chodím do školy" a doma žijeme svůj život. Je to chodím do školy, která je součástí mého života. Nejsou to dva světy, ale jeden. Často pro celé rodiny. Waldorfská škola patří do našich životů.