Wysvědčení
Vysvědčení je tu. Je to pro vás téma? Co pro Vás znamená a pro vaše děti?
Hodně se mluví o tom (a díky za to), jak to může být pro děti stresující, jak bychom - jako rodiče - neměli tlačit a dostávat tak děti do slepé uličky dlážděné naším očekáváním. Není to report o jeho schopnostech, ani měřítko toho, jak úspěšný a šťastný bude jeho budoucí život. Co myslíte?
Waldorfské školy hodnotí děti slovně. A popravdě byla to jedna z věcí, kterou jsem vnímala už při výběru školy. Slovní hodnocení totiž, oproti známkám nepřeje srovnávání a nepodporuje prázdné snažení jen pro jedničky.
I tak má waldorfské vysvědčení klasický formát "se lvem" 😊 a je většinou vícestránkové. S tím, že v části hodnocení nejsou řádky pro jednotlivé předměty, ale volná část pro slovní popis výsledků daného žáčka.
Osobitost mu dává ruční vyhotovení. Nevím, jestli je to běžné všude na WŠ, ale mně se to moc líbí. Žádný tisk - pěkně perem, krasopisně. Obdiv paní učitelce 😉 25 kousků, originálně, osobně. Uff.
Paní učitelka se ve vysvědčení snaží vyzdvihnout silné stránky dítěte, jeho úspěchy a zlepšení za dané období. Také je tu prostor pro pojmenování toho, co se nedaří a kde je potřeba ještě zapracovat. Za vším je cítit pečlivá práce se slovy tak, aby to bylo objektivní, ale podporující.
Jsme na konci druhé třídy, a tak se bavíme o ČJ, MAT, jazycích, výtvarce, ručních pracích, apod. Uvidíme ve vyšších ročnících.
A co třeba v našich vysvědčeních čtu? "k úkolům přistupuje odpovědně", "pokud potřebuje, ptá se", "snaží se zapisovat přesně a to se jí daří", "recituje nejistě, ale obavy jsou zbytečné, báseň zná", "slovní úlohy jsou zatím nad její síly", apod. Tomu se dá rozumět, co myslíte? Objektivní přímé v souvislostech.
A jak u nás doma?
U naší malé waldorfinky je význam "vysvědčení" blízký nule. Mnohem víc prožívá loučení se třídou a paní učitelkou. A protože ani my, rodina, to nijak neposilujeme, pluje si pro vysvědčení naprosto v klidu. Ale není to samozřejmost - vidím to na dětech z konvenčních škol, které se (v závislosti na povaze) tetelí, jestli tam bude dvojka, nebo ne...
Já beru vysvědčení symbolicky. Vím, že děti dostávají zpětnou vazbu během roku. Průběžně vnímají, kde jim to jde a kde potřebují přidat. My rodiče jsme na tom hůře. Pravda, dostáváme informace na osobních konzultacích a na třídních schůzkách vidíme, co děti probíraly. Ale stejně, vzhledem k tomu, jak jde waldorf svým tempem a nedá se srovnávat s jinými školními programy, někdy tápu. Umí to už? Měla by to už umět? V matice, v češtině i v jazycích. Pochybnosti občas přijdou na každého. O tom ostatně chystám samostatný článek (odkaz se pak přidám).
Obecně - pro rodiče "měřiče" (tedy ty, kteří mají rádi měřitelné výsledky a srovnávání) to bude těžké. Takový rodič bude mít pocit, že mu to utíká pod rukama a slovní hodnocení na vysvědčení mu pravděpodobně nebude stačit. Výzvou pro takového rodiče je "přešupačit se" a naučit se DŮVĚŘOVAT - škole, učiteli.
Naštěstí mezi waldorfskými rodiči mnoho takových není, díky osvětě a informovanosti se to filtruje už při podávání přihlášek. Ale určitě bych to brala v úvahu při výběru školy. Vysvědčení se slovním hodnocením je bezvadným nástrojem, ale má své limity. A moc záleží na tom, co jako rodič očekáváte - víc o tom jsem psala kupř. TADY.
Ale abych Vám to dořekla celé, dostáváme vlastně "vysvědčení" dvě. O tom pravém jsem mluvila výše. A paní učitelka u něj vždy zdůrazňuje, že v tomto věku dětí (II.třída) je to informace pro nás - pro rodiče. Děti by si některé formulace mohly špatně vyložit, a to by mohlo spíš uškodit a v dalším období by jim to komplikovalo další práci.
A tak děti dostávají své "dětské vysvědčení". To už není "osobní", je pro třídu, pro celou partu. Paní učitelka v něm shrne společné zážitky a probranou látku za dané období slovy, které spolu během výuky používají. Děti si tak připomenou, že zvládly počítání se skřítky, bajky je provedly základním pravopisem, apod. Je to vždy moc pěkné, barevné čtení, které si děti mohou přečíst samy (v první třídě bylo psáno velkými písmeny) a bez "výkladu". Je to "vysvědčení", které jim pomáhá ukončit další etapu jejich cesty.
Protože o tom to je. Vysvědčení je předělem, kdy uzavíráme další krok jejich Cesty. Jedno končí a další je na dohled. Nové zážitky, nové výzvy, nové šance dál "růst".
Kéž bychom vysvědčení vnímali spíše takto, mnoha dětem by se významně ulevilo.