Zeměpis 5.třída
Epocha Zeměpisu v 5.třídě WZŠ. Krásná epocha o České republice, jejích reáliích, státnosti, krásách.
Děti na Waldorfských školách nepoužívají učebnice. Místo toho si vytvářejí sešit, kde prostřednictvím zápisků dělají podklad pro zapamatování. Sešit je ale jen jedním z nástrojů, který se při výuce používá a je to krásný nástroj...
Hlavní roli má ale praktická výuka. U nás spočívala třeba v tom, že děti vyrazily s paní učitelkou do Krkonoš. Na dohled od Sněžky putovaly k prameni Labe. Kdo tam byl, ví, že se tam dají prohlédnout názvy větších měst, kterými Labe proplouvá. To je odrazový můstek pro další výuku. Kudy řeka teče, jaké další toky se do něj vlévají,...?
Zažila jsem na třídní schůzce ukázku živého zeměpisu a hádejte co. Každý rodič dostal kartičku s horou, pohořím, městem, řekou, nebo říčkou a vytvářeli jsme v třídě živou mapu. Sranda byla veliká, nejen při tom, když se Chrudimka vtekla do Labe a od té chvíle spolu za ruku putovali ku Praze a dál :D
Děti zažívaly podobné stavění mapy často, také ji modelovaly a malovaly. Podobně trénovaly rozmístění světových stran. I my rodiče jsme si to vyzkoušeli, v prostoru, se zavřenýma očima a hádejte co, nikdy jsme nebyli všichni stejně 😊
Součástí epochy bylo také vypracování referátu o vybraném místě v České republice, které dítě navštívilo a mohlo by doporučit svým kamarádům. U nás to byla Seč, protože je kousek od nás a byli jsme tam mnohokrát na zřícenině Oheb anebo na vodě s paddleboardem. V referátu šlo nejenom o dojmy, ale i reálie, které si společně doplňovali.
A protože jsme v 5.třídě závěrem epochy děti psaly ověřovací test, díky kterému paní učitelka zjistila, kdo si co zapamatoval. To jsme dříve neznali. Děti na WZŠ mají první roky k tomu, aby vše zvolna vstřebávaly a určitým způsobem dozrály. Postupně se zvyšuje tlak na výsledky, vlastní aktivitu, odpovědnost, důslednost,... Proto občas test, proto letos pravidelné domácí úkoly.
Je to známka měnícího se přístupu. A abych řekla pravdu, je na čase. Děti to potřebují a jen je to vede k větší osobní odpovědnosti. Díky úkolům také víc trénují probíranou látku. Což je u některých kousků velmi žádoucí, u nás třeba v matematice naprosto jednoznačně. Ale to je na jiné povídání... :D
Rozhodně epocha Zeměpisu byla krásná a až moc rychle utekla. Už teď se těším, až v příští sezóně začněme zase cestovat a budeme si tyhle věci dál připomínat při rodinných výletech.